Friday 28 November 2014

Great Ocean Road (2010) - Bahagian 2

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Sambungan dari bahagian 1, kepada yang ketinggalan membacanya, sila klik di sini;
http://www.sharery.blogspot.com.au/2014/11/great-ocean-road-2010-bahagian-1.html


Singgah di Apollo Bay. Dapat juga saya membeli cenderamata untuk ditambahkan ke dalam koleksi yang sedia ada.

Gambar atas : Amaran kepada pelawat dan pelancongan yang berada di Apollo Bay.

Gambar tengah dan bawah : Sungguh menyakitkan hati apabila terpaksa mengekori pemandu yang tidak mempunyai timbang rasa. Si pemandu memandu di bawah had yang dibenarkan sekaligus membuatkan kenderaan di belakang tidak dapat memotong kerana jalan raya mempunyai garisan berkembar (double line).

*Memandu di bawah 20km/j dari had laju yang ditetapkan adalah salah di sisi undang-undang pengangkutan jalan raya di Australia.*

Hampir 1 jam kami menanggung 'stress' memandu di belakang kereta merah ini. Akhirnya pemandu itu berhenti di 12 Apostles (saya dapat mengagak mereka adalah pelancong dari Malaysia atau Singapura).

Tiba di 12 Apostles sekitar jam 2.30 petang. Jika tidak kerana pemandu kereta merah yang saya ceritakan tadi sudah pasti kami sampai lebih awal.

Salah satu keajaiban dunia - 12 Apostles terbentukan akibat dari hakisan batu kapur dianggarkan terjadi puluhan juta tahun lalu.

Gambar atas : Mujurlah hujan berhenti semasa berada di sini.

Gambar tengah : Suami dan ibu mertua saya.

Gambar bawah : Papan tanda arahan/peringatan yang terdapat di sekitar kawasan tidak boleh dipandang remeh. Jika berlaku kemalangan, pihak pengurusan dan penjagaan kawasan 12 Apostles tidak akan bertanggung jawab kerana arahan dan peringatan telah diberikan.

Ini merupakan lawatan pertama saya ke 12 Apostles manakala tidak terkira bagi suami saya.

Gambar atas : Pusat Khidmat Pelancongan turut terdapat di sini.

Gambar tengah dan bawah : Perjalanan pulang. Hanya pada ketika gambar ini dirakamkan cuaca nampak molek. Selepas itu, hujan kembali turun.

Hujan dan berkabus - Beginilah keadaan di sepanjang perjalanan pulang. Nampak agak menyeramkan apatah lagi sudah tidak banyak kenderaan yang lalu di sini pada lewat petang. Mujurlah suami saya sudah biasa memandu dalam perjalanan jarak jauh berserta cuaca buruk dan sekaligus membuatkan saya rasa sedikit lega. Tiba di rumah kakak angkat saya di Geelong pada lewat senja untuk makan malam seterusnya menyambung lagi perjalanan pulang ke Melbourne. Tiba di Melbourne sudah hampir ke tengah malam.

Berakhir sudah entri dua bahagian tentang Great Ocean Road yang saya lawati pada tahun 2010 pada musim luruh (autumn). Di lain masa saya akan menyiarkan pula entri mengenai lawatan saya ke 12 Apostles pada tahun 2011. Gambar-gambar yang bakal saya kongsikan adalah amat berbeza sekali. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, nantikan tidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment